Lastbågar, takräcke, lasthållare - Northrack är allt i ett

Lastbågar till bilen

Söker du efter smidiga lastbågar till din bil så ta en titt på Northrack som är en smidig lasthållare/takräcke som passar i stort sett alla 4-dörrars bilar på marknaden.

Du kan läsa mer om Northrack takräcke här

Allt du behöver veta om lastbågar och takräcken

I ett historiskt hänseende så har är det först på senare tid som personbilar börjat användas för annat än just persontransport. Och mycket av skiftet beror på att större lastutrymmen, lastbågar och takräcken har skapat helt nya möjligheter gällande ren och skär produkttransport. Men när populariserades egentligen takräcket?

Bland historiker så är spårbundenhet ett vanligt begrepp. Det åsyftar när utvecklingen av något inte nödvändigtvis går att förklara på annat sätt än att utvecklingen har följt samma spår. Gällande takräcken så verkar det inte vara något som vet när de först dök upp. Men många är överens om att de på det stora hela har sett likadana ut sedan de först började användas. Och när kan det tänkas ha varit?

Takräckets historia: Från öppet tak, vidare till syntet och plåt

I bilhistoriens begynnelse så var det standard att bilar saknade tak eller hade tak av vinyl och tygmaterial. Ofta sägs det ha varit ett resultat av att bristande tillgång och tekniska svårigheter helt enkelt gjorde det mer eller mindre omöjligt att framställa plåttak.

Under 1940- och 1950-talen så skedde enorm ekonomisk och teknisk utveckling som gjorde det möjligt att framställa mer enhetliga bilchassin och samtidigt sänkte prisnivån så att fler privatpersoner kunde skaffa bil. Därav normaliseringen av plåttak.

Tidiga biltak hade särskilda dropprännor var syfte var att leda bort regn och fukt från taket, och därmed motverka rostbildning. Eftersom dessa rännor löpte längst vardera långsida av taket så blev de även naturliga fästpunkter för tvärslåar som i sin tur kunde användas för att transportera saker på taket. En sorts dåtida variant av numera standardiserade rails, lasthållare och lastbågar.

Starkare fästpunkter och bättre takräcken

Framväxten av medelklassen och idén om bilsemester ökade efterfrågan på bättre transportmöjligheter för personbilar. Skidräcken blev vanligt förekommande under 1960-talet. Och svenska Thule sägs ha varit först i världen när de 1977 lanserade en takbox.

Allt eftersom satsade biltillverkare på att förse sina modeller med mer tillgängliga och standardiserade fästpunkter. Det gjorde i sin tur att det uppstod en marknad för nischade och speciella takräcken. Och universella lasthållare kan på många sätt sägas vara en sorts symbolisk summering av all den innovation som faktiskt ligger bakom utveckling.

Vad moderna takräcken har att erbjuda jämfört med de äldre lösningarna är minskad inverkan på energiförbrukning, bättre lastkapacitet och enklare samt säkrare montering. Men samtidigt är det spännande att se att moderna räcken har så väldigt mycket gemensamt med dess historiska förlagor.

Med Northrack får du en lasthållare som är modernt lättanvänt men samtidigt har oerhört mycket att tacka för de decennier av utveckling som ligger bakom vad många av oss tar för givet. Vad som också är spännande är att Northrack som universellt takräcke faktiskt funktionsmässigt påminner om de äldre lasthållarna som inte heller var modellspecifika, utan tvärtom kunde användas på många av dåtidens bilmodeller.


Lämna en kommentar

Notera att vi granskar alla kommentarer innan de godkänns för publicering